Det langsiktige som spill. Forestillinger om fremtiden
Utstilling Kunsthall 3,14, 20.2.-20.3.1016Kunstverkets mersalg
Katalogtekst,
Erlend Hammer
Verket er helheten, fra prosess til utstilling, og kunstnerens rolle er først og fremst som initiator. Når kunstnerens og økonomenes kompetanse utnyttes på forskjellige måter, og smelter sammen i ett hele som ikke kan brytes ned til sine ulike bestanddeler, opprettes en gjensidig balanse mellom ulike typer kompetanse som er sjelden å se. Kanskje er det mest fruktbare perspektivet på et slikt prosjekt å betrakte det som en sanntidsgenerert gjensidig form for menneskelig utdannelse i retning av det den britiske filosofen Michael Oakeshott beskriver slik «As civilized human beings, we are the inheritors, neither of an inquiry about ourselves and the world, nor of an accumulating body of information, but of a conversation, begun in the primeval forests and extended and made more articulate in the course of centuries.»
Verket er helheten, fra prosess til utstilling, og kunstnerens rolle er først og fremst som initiator. Når kunstnerens og økonomenes kompetanse utnyttes på forskjellige måter, og smelter sammen i ett hele som ikke kan brytes ned til sine ulike bestanddeler, opprettes en gjensidig balanse mellom ulike typer kompetanse som er sjelden å se. Kanskje er det mest fruktbare perspektivet på et slikt prosjekt å betrakte det som en sanntidsgenerert gjensidig form for menneskelig utdannelse i retning av det den britiske filosofen Michael Oakeshott beskriver slik «As civilized human beings, we are the inheritors, neither of an inquiry about ourselves and the world, nor of an accumulating body of information, but of a conversation, begun in the primeval forests and extended and made more articulate in the course of centuries.»
Forholdet mellom kunst og økonomi
er en utømmelig kilde til diskusjon og konflikt, og som innholdsmessig
råmaterial for kunstneriske prosjekter. Ikke minst gjelder dette i kjølvannet
av at Andy Warhol proklamerte at «good business is the best art.» Denne forestillingen
har i nyere tid gitt oss kunstnere som Jeff Koons og Damien Hirst, og et
fundament for hele det moderne kunstmarkedet. De siste ti årene har vi også begynt
å se en mer kritisk orientert interesse for grunnleggende problemstillinger
innen økonomien som fag, noe som særlig har føltes aktuelt i etterkant av
finanskrisen i 2008.
Også Bibelen er en god kilde til
kunstneriske fremstillinger av pengesystemet, fra kritiske passasjer som når
Jesus fordriver pengeutlånerne fra tempelet, eller den mer absurd-poetiske
historien om sølvmynten i fiskens munn. Den italienske renessansemaleren Masaccios freske Skattens mynt (1425) i Branacci-kapellet
i Santa Maria del Carmine-kirken i Firenze fremstiller denne historien fra Mattheusevangeliets
fortelling om da disippelen Peter ble avkrevd å betale tempelskatt i byen
Kapernaum. Jesus instruerte Peter til å gå ned til sjøen og kaste ut et snøre,
hvorpå han fra den første fisken han dro inn, skulle finne en sølvmynt i
fiskens munn. Denne skulle han så benytte til å betale tempelskatten. I
2010 skrev den kristne dagsavisen Vårt Land at det var innført fiskestopp i
Gennesaretsjøen på grunn av overfiske. «Før 2005 ble det årlig fisket 295
tonn St. Petersfisk her. I 2009 var fangsten sunket til åtte tonn.» Utarmingen
av naturressurser er en av de mest vanlige årsakene som gis til at vi ikke kan
forvente evig vekst.
Reproduksjon som vekstDet er ofte greit å begynne med
renessansen når vi tenker på samtidskunsten. De florentiske malerne og
skulptørene på begynnelsen av 1400-tallet jobbet innenfor en økonomisk og idéhistorisk
kontekst som utgjør opphavet til den moderne kapitalismen. Bankvesenet, slik
det utviklet seg i Nord-Italia i tiden etter Middelalderen, var et av de
viktigste momentene til fremveksten av den humanistiske filosofien (som et ledd
i dragkampen mellom Kirken og sekulære maktpersoner), som på sikt førte til
rasjonalismens kategorisering av menneskelig kunnskap, hvilket omsider
resulterte i etableringen av tanken om en «autonom» kunstinstitusjon.
Renessansens religiøse bilder utviklet
seg over tid til autonome kunstverk, ikke fordi kunsten selv trengte å bli
selvstendig og fri, men fordi samfunnet for øvrig hadde behov for bistand i motstanden
mot og frigjøringen fra Kirken. Prosessen hadde altså lite å gjøre med
«kunstnerisk» frihet og mye å gjøre med faktisk, politisk frihet. Formålet med
det religiøse ikonets ikke-eksklusive status var som instrument for
undertrykkelse gjennom bortkastet tid. Som en grov forenkling kan vi kanskje si
at der italienske plebeiere kastet bort tiden sin i kirken, så kaster vi i dag
bort tiden vår på populærkultur, hvor vi finner vår tids religiøse ikoner. Fellesnevneren
er hvordan en billedkultur basert på endeløs reproduserbarhet alltid tjener
periodens maktstrukturer. For å forstå dagens kunsthistoriske epoke, er det
derfor nødvendig å gå via hvordan kunsten de siste hundre årene er påvirket av
fotografiets fremvekst.
Fra et kunsthistorisk perspektiv
muliggjør dette i første omgang en forståelse av at fotografiet ikke er blitt
en så stor del av moderne kunst på grunn av dets «evne til nøyaktig representasjon
av verden» eller et «demokratiske potensial» for billedproduksjon eller visuell
erfaring. Først og fremst ble fotografiet en del av samtidskunsten, fordi det
var lett å selge. Hva Walter Benjamin beskrev som bortfallet av kunstverkets
«aura» utgjorde ikke bare en beskrivelse av fotografiets ontologiske status,
men fungerte først og fremst som en skisse for det potensial for salgbarhet som
ligger i muligheten av «edisjoner».
Å insistere på å lage gjenstander
har i dag en kritisk dobbelhet fordi det på samme tid både nærmer seg og
avviser kunstmarkedets behov. Det kan forstås som en måte å appellere til et
marked som trenger noe å selge og kjøpe, men det innebærer også en produksjon
av begrensede varer, noe som ikke lenger ses på som ønskelig innenfor en
økonomi som stadig insisterer på endeløs reproduserbarhet. Dette er grunnen til
at den såkalte «opplevelsesøkonomien», en slags salgets «utvidede felt»,
representerer den mest perfekte form av massekapitalisme så langt. I en
sosiologisk marxistisk forstand ble «goods» omgjort til «commodities» fordi masseproduksjon
muliggjorde økt salg.
Etter hvert er tjenester blitt vel
så viktig fordi folks behov for «ting» er mettet. Erfaringer erstatter varer og
tjenester fordi potensialet for vekst er uendelig. Ikke bare er erfaringer en
ressurs som aldri kan brukes opp; hvis en opplevelse er virkelig tilfredsstillende
hvorfor ikke gjenta den? Og så enda en gang. Dette har alltid vært opplagt når
det kom til noe sånt som å kjøre berg og dalbane, eller sex, og nå vet vi at
det også gjelder for shopping. For selve handlingen å shoppe, handler ikke
lenger bare om ervervelse. Det er ikke slik at vi nødvendigvis trenger en ekstra kashmirgenser, et nytt
par sko, eller det i norsk sammenheng kanskje mest vanlige, nytt kjøkken. Vi
ønsker simpelthen å oppleve selve kjøpshandlingen nok en gang.
Kapitalismen fungerer i dag på en
måte hvor informasjon og erfaringer (virkemidler som innen kunstfeltet,
henholdsvis i forbindelse med den konseptuelle kunsten og såkalte happenings, lenge ble betraktet som en
type motstand mot markedet) faktisk viser seg å være markedsøkonomiens sterkeste
våpen.
Veien mot den samtalebaserte kunstenBlant forutsetningene for at
opplevelsesøkonomien skulle få et slikt fotfeste er tankene til den franske
sosiologiske Pierre Bourdieu noen av de viktigste. I sin enkleste forstand innebærer
Bourdieus teori om «distinksjon» at det innenfor den middelklassen finnes et
grunnleggende ønske om å fremstå som adskilt fra arbeiderklassen. Middelklassens
sterkeste verktøy er, i mangel av økonomisk kapital, det som kalles kulturell
kapital. Individets utøvelse av estetisk smak plasseres dermed i et sosialt
betinget nettverk av symbolske markører som har til hensikt å la individet
demonstrere for omverdenen at man er belest, vet hva som er god musikk, kjenner
til de rette designerne, forstår hva som er korrekt interiørdesign til enhver
tid.
Et av markedsøkonomiens største
vekstpotensialer de siste tiårene har derfor vært å finne måter å få
middelklassens søken etter kulturell kapital til å fungere som en vare det kan
oppnås gevinst på. I boken Point of
Purchase (2004) skriver den amerikanske sosiologen Sharon Zukin hvordan shopping
utover det 20. århundre i stadig økende grad ble orientert mot symbolsk verdi
fremfor faktiske varer eller tjenester. Ettersom denne verdien er potensielt
uendelig, slik fotografiet som tidligere beskrevet er basert på muligheten av
uendelig reproduksjon) så er det plutselig en endeløs tilgang på det produktet
som egentlig selges, den symbolske verdien. Samtidig gjøres det umulig for forbrukeren
å bli 100% fornøyd siden denne verdien er i en kontinuerlig endring og vekst.
En viktig del av produktets funksjon er dermed ikke at forbrukerens begjær skal
tilfredsstilles, men samtidig å skape forutsetningene for at akkurat dette
spesifikke begjæret i fremtiden skal forsvinne og erstattes av et annet,
rivaliserende, begjæ. Det mangfoldet av stilarter som driver endringene og
utviklingen av mote fremover er et verktøy som skaper mer salg, og mersalg.
Betydningen av stilistiske
endringer er derfor ikke bare å vekke glede over det som er nytt, men å skape
forakt for alt som er gammelt. Vekst er basert på endring, og som ideal motarbeider
«klassiske stilarter» endring og skaper stillstand der det burde være dynamisk
utvikling. Dette er imidlertid ikke den fulle sannheten, ettersom «klassisk
stil» med jevne mellomrom dukker opp som en midlertidig trend, og dermed også
inngår i en syklisk prosess der ulike stiler erstatter hverandre med jevne
mellomrom, og som sådan utfører også klassisisme den samme funksjonen som
tilsynelatende mer eksperimentelle typer design.
Zukin beskriver også hvordan varehusene
som vokste frem i perioden mellom verdenskrigene gradvis tapte markedsandeler
fordi forbrukerne heller ønsket å handle billige merkevarer hos supermarkeder,
mye fordi selve merkevaren ble det mest verdifulle. Merverdien av god service
ble dermed mindre attraktiv, hvilket etter hvert gjorde denne typen
salgsvirksomhet ulønnsom. Det Zukin kaller «motens offentlige sfære» vokste
frem som et resultat av at kundene ble stadig mer uvillige til å betale for den
faktiske opplevelsen av å handle, eller for den saks skyld kvaliteten på
produktet, fordi det viktigste nå var den symbolske verdien knyttet til kjøpet
og hvordan denne symbolverdien smitter over på forbrukerens egen status og følelse
av verdi. Betydningen av, og muligheten for, sosial mobilitet presset shopping
i retning av den type merkevare-hysteri som er på sitt mest synlige nettopp
blant forbrukerne innen lavere til øvre middelklasse.
Zukin baserer seg her på den
amerikanske sosiologen Thorstein Veblen som i 1899 publiserte den innflytelsesrike
bok A Theory of the Leisure Class. Her
lanserte Veblen begrepet iøynefallende
forbruk, pengebruk hvis funksjon ikke primært dreier seg om anskaffelse av
bestemte objekter, men om å demonstrere den økonomiske eller kulturelle kapital
kjøpet er basert på. Dette er den elementære logikken bak det meste av
eksempelvis synlig, lett gjenkjennelig logobruk på klær, sko, vesker og så
videre. Selv om Veblens teorier først og fremst handler om den typen forbruk vi
forbinder med mote, så finnes det en betydelig overføringsverdi både til
kunstfeltet, og for den saks skyld politiske meninger.
Den britiske kuratoren og
skribenten Claire Bishop er blant dem som har vært mest uttalt kritisk mot den
såkalte relasjonelle kunsten, men hun har også vært blant dem som har forsvart
kunstens muligheter til å tilby deltagerbaserte prosjekter. Når kunstnere
initierer prosjekter der «sivile» publikummere involveres i ulike former for
sosiale handlinger, oppstår i følge Bishop ofte en problematisk type kritikk
der man med etisk fundament stiller spørsmål ved «kvaliteten» på deltagelsen og
de sosiale relasjonene som oppstår gjennom prosjektet. Kritikerne stiller
spørsmål som hva slags refleksjonsprosesser som egentlig er i spill, hva som er
de potensielle konsekvensene av prosjektet, kort oppsummert hva slags kunnskap
som egentlig genereres gjennom den deltagerbaserte kunsten. Bishops hovedpoeng
er at mange, i møte med slik kunst, umiddelbart henfaller til å vurdere kunsten
som om den var ment som ren aksjonisme.
Finansmarkedet som abstraksjon og sosial praksisEtt av de viktigste argumentene bak
høyresidens økonomiske politikk de siste tredve årene er den såkalte «trickle
down-teorien» som forteller oss at verdier som skapes på toppen gradvis gir
positive konsekvenser i lavere samfunnssjikt. Trickle down er på mange måter en avantgardistisk metafor; verdier
som skapes på toppen utgjør en fortropp for verdiskapning i resten av
samfunnet, på samme måte som den mest avanserte kunstens virkemidler etter
hvert påvirker mindre avansert kunst, og til slutt populærkultur. Som sådan er
teorien et eksempel på at kunst og kulturindustri har en betydning i
offentligheten.
Den franske økonomen Thomas Piketty
leverte med sin voldsomt omtalte bok Kapitalen
i det 21. århundre en, omstridt, men overbevisende analyse av at trickle
down-teorien ikke holder vann. Verdiene konsentreres, og blir værende, på
toppen slik at en større andel av verdens rikdom i dag er fordelt på færre
hender enn noen gang tidligere i verdenshistorien. Det allmenne velstandsnivået
er riktignok også høyere, så det finnes unektelig fortolkningsmuligheter nok
til at man aldri vil bli enig.
Selv om dette muligens kan oppleves
som «kleint» fra et europeisk, sosialdemokratisk perspektiv, så er det kanskje
slik at den distinksjon som hefter ved en for eksempel estetisk preferanse for
veskene fra bestemte motehus, på sikt også fører til en følelse av deltagelse i
et videre kulturelt fellesskap hvor det blir nødvendig å samtidig oppdatere
sitt syn på homofili, ikke bare av ideologisk overbevisning, men fordi det
fremstår som den rette holdningen innen et system av meninger og perspektiver
som kan være smaksmotivert vel så mye som basert på rasjonelle etiske
betingelser. Kanskje er den kulturelle smaksdistinksjonen også den politiske
distinksjonens fortropp og dermed er det aspirasjonsorienterte økonomiske
systemet ikke så farlig som vi liker å tenke.
Long Term GameDet er de siste årene blitt stadig
mer vanlig å omtale kunstutstillinger, og kunstinstitusjonen for øvrig, som
ulike typer midlertidige offentligheter, i mange tilfeller mikrooffentligheter
ettersom publikumstilstrømningen er liten, relativt sett i forhold til andre
kulturuttrykk. Ethvert kunstverk skaper i en forstand sin egen offentlighet,
midlertidig eller varig alt ettersom hvordan den er strukturert.
Finansmarkedet er på samme måte som
sosiale medier og relasjonell kunst svært avhengig av mellommenneskelige
relasjoner. Selv om aksjemarkedet de siste årene har opplevd en eksplosjon av
algoritmebasert trading, så fungerer systemet fremdeles etter
bjellesauprinsippet. Dersom en populær og anerkjent megler hopper på en aksje,
vil det oppstå en selvbekreftende forsterkning av den positive prognosen, en
nærmest selvoppfyllende profeti om at noe skal lykkes.
Kanskje er det nettopp her
samarbeid mellom kunstnere og økonomer kan være mest fruktbart; når man til
sammen tar for seg spørsmål som ikke utelukkende er hentet fra verken det ene
eller det andre feltets domene. En av innvendingene mot den deltagerbaserte
kunsten er at den er basert på en kompetansskjevhet; de profesjonelle
kunstnerne går inn i prosjektet med et kunnskapsmessig overtak på sivilistene. ILong Term Game har derimot kunstneren
gjort et viktig grep for balansere oddsene, om ikke i sin egen disfavør, så i
det minste mer jevnt enn hva som ofte er vanlig i slike utstillinger. Ved å
basere prosjektet på i fellesskap å produsere objekter som skal fungere som
uttrykk for de tankene som er blitt til i samtalene mellom kunstner og økonomer.
Kunstneren outsourcer på et vis både innholdet og det formmessige, dog innenfor
et konseptuelt rammeverk som ikke kan sies å utgjøre selve verket ettersom
dette i for stor grad vil innebære en reduksjonistisk forståelse av hva de
ulike bidragene består i. Verket er
helheten, fra prosess til utstilling, og kunstnerens rolle er først og fremst
som initiator. Når kunstnerens og økonomenes kompetanse utnyttes på
forskjellige måter, og smelter sammen i ett hele som ikke kan brytes ned til
sine ulike bestanddeler, opprettes en gjensidig balanse mellom ulike typer
kompetanse som er sjelden å se. Kanskje er det mest fruktbare perspektivet på
et slikt prosjekt å betrakte det som en sanntidsgenerert gjensidig form for
menneskelig utdannelse i retning av det den britiske filosofen Michael
Oakeshott beskriver slik «As
civilized human beings, we are the inheritors, neither of an inquiry about
ourselves and the world, nor of an accumulating body of information, but of a
conversation, begun in the primeval forests and extended and made more
articulate in the course of centuries.»
Folder til utskrift - A3:
Erlend Hammer: Kunstverkets mersalg, katalogtekst
www.janneckeheien.no/tekst
Long Term Game. Envisioning the Future
Exhibition Kunsthall 3,14 - 20.2.-20.3.1016Utdrag av lyd fra installasjon:
https://files.cargocollective.com/c651188/utdrag-LTG-SecChapt_VLF3.mp3